De dag van een woonbegeleider

smeren boterhammen en schenken drinken in. Een gezellig en huiselijk moment. 13.30 uur - Contactmomenten Dinand: “In deze tijd hebben we contactmomenten met cliënten. Dat is een mooie combinatie van gezelligheid en begeleiding. Dit doen we met alle cliënten die daar behoefte aan hebben. Het team schat in hoeveel tijd we nodig hebben om dit goed te doen.” 14.30 uur - Rapporteren De vroege dienst zit er bijna op. Het team kijkt of de boel netjes is en maakt de dagrapportage. 15.00 - Einde dienst 14.45 begint de late dienst. Er is een overdrachtsmoment van een kwartier met de collega’s die zo starten. Rapportage Rapportage is een onderdeel van de ADL in de ochtend. Aan het einde van de dag is er de dagrapportage. Begeleiders hebben een tablet mee. Tijdens het verlenen van de zorg, maken ze ook meteen de rapportage. Door te rapporteren, delen de collega’s informatie en bijzonderheden met elkaar. Ook monitoren ze zo de ontwikkeling van de cliënten. Dinand: “Bij voorkeur noteer je gewoon altijd hoe het ging. Je schrijft dingen direct op, dan vergeet je niets en kun je het meteen loslaten. Het kost maar een paar minuten en levert veel inzicht op.” Het proces is heel transparant: iedereen kan deze rapportages inzien; van de senior begeleider, zorgregisseur, gedragskundige en teammanager tot de cliënt en diens netwerk. 8 Jij & interaktcontour

9 Online Touch De dag van een woonbegeleider Home


You need flash player to view this online publication